Min resa med Isotretinoin/Roaccutan

Vecka 6 med Isotretinoin / Roaccutan

Förlåt för den otroooligt dåliga uppdateringen, det har varit så himla mycket plugg och annat ståhej nu inför julen! Jag mår bra, behandlingen går bra! Kan ju börja med en liten sammanfattning på läget just nu:
 
  • Ansiktet är (jättekonstigt nog) inte lika torrt längre, det är väldigt torrt men det känns som det är mindre än det har varit förut. Jag kanske har vant mig, det vet jag ju dock inte.
  • Läpparna är fortfarande under kontroll, jag använder Locobase och har absolut inga spruckna läppar eller så, bara torrare än normalt.
  • Jag har huvudvärk de allra flesta dagarna, men de sista dagarna har det varit lugnare.
  • Ögonen är ganska torra ibland.
  • Jag känner mig allmänt stelare än vanligt. När jag suttit ner ett längre tag så har jag ont lite överallt, mest i ryggen.
 
Jag vet inte om det beror på medicinen, men jag tycker också att jag lättare får såna här fläckar framför ögonen som när man tittar in i en lampa eller så, bara av att titta på datorskärmen och titta upp senare igen. Måste fråga läkaren om det när jag ska på återbesök.
 
Apropå det, mitt första blodprov såg helt normalt ut, det kändes skönt, jag var rädd att det skulle vara några problem så jag skulle vara tvungen att sluta med behandlingen. Det hade inte känts så himla kul.. Någon gång runt jul och nyår ska jag på återbesök men de verkar inte ha några lediga tider så vi får väl se hur det blir, ingen aning om hur de tänker göra med det.
 
I mellandagarna någon gång har jag ju redan ätit medicinen i 2 månader, känns ju helt galet. Det är ju en tredjedel av hela behandlingstiden, TJOHO känner jag, haha.
 
Jag tycker faktiskt att jag märker skillnad, mycket mer sällan kommer det upp nya finnar, bara någon ibland. Och för övrigt början hyn kännas så himla slät, jag har inte kunnat känt på mitt ansikte och tänkt ordet slät på många år alltså. De röda märkena är såklart inte borta än, men det känns annorlunda och det känns vääldigt bra! Bilder kommer inom kort!


agnes

hej! först å främst tycker jag det är så jävla grymt med alla som orkar blogga om behandlingen med isotretinoin, jag menar det är så starkt tycker jag!!! 100% power + va fint det går för dig!!! syns verkligen att det går framåt!!

jag är idag på dag 8 av min behandling och KAN INTE LÅTA BLI att fråga vad du känner angående att hålla dig nykter??? gud vilken töntig fråga men jag tycker själv att det är så JÄVLA svårt att inte festa. och framförallt undrar jag hur du ska göra på nyår! jag har själv panik (eller snarare, jag tycker det känns så jävla ledsamt att inte få skåla i champagne osv osv) och tänker att du kanske kan dela med dig av nåt tips för hur man klarar utan att tycka att det känns jättejättetrist. kram!

Svar: Vad kul att du tycker det! Jag tyckte bloggar hjälpte mig så himla mycket i mitt beslut att börja behandlingen, så jag måste ge någonting tillbaka till alla andra också. Åh tack, vad kul!
Ja, det där är ju en svår fråga alltså.. Jag tycker det suger att inte få festa på ett halvår, men att få bort mina problem med hyn tycker jag är viktigare, jag kan ju festa när jag är klar och mår bra över hur jag ser ut, men det är supertråkigt ibland att vara tvungen att låta bli. Dock så lever jag efter det jag läst och det min läkare har sagt, vilket är att man ska "vara försiktig med alkohol och åtminstone dricka mindre än vanligt", något glas vin hit och dit gör inget så länge man inte super sig full. Så jag tänker absolut skåla i både 1, 2 och kanske 3 glas champagne på nyår. Och jag har både innan och efter mitt första blodprov druckit vin lite då och då, både bara 1 glas och 3 st. Och det gör jag ju för att jag tycker vin är gott, inte för att jag ska festa eller bli full och så kanske man måste hindra sig själv från att ta ett till glas vin när vännerna fortsätter och man redan känner att man druckit så mycket man känner att man vågar. Men eftersom jag har accepterat att jag vill bli av med mina problem nu en gång för alla så gör det mig faktiskt inte någonting, det ÄR trevligt att sitta och dricka några glas vin med vänner även om man egentligen skulle vilja köra på mer, men det kommer ju sen när behandlingen är klar. Nu känner jag i alla fall att jag kan vara nöjd med att faktiskt få dricka lite vin i alla fall, och inte behöva avstå helt och hållet. Du slipper till och med bakfyllan och de hemska pinsamheterna ;)

Men jag kan ju inte svara för någon annan, om och hur mycket man kan dricka är ju helt beroende på vem det handlar om, vad levern klarar av och så. Men till och med bipacksedeln säger ju att man ska dricka "mindre än vanligt", så jag tänker att det fungerar i alla fall :)

Hoppas det känns lite bättre, annars får du höra av dig igen så ska jag försöka inspirera! Kram!

minroaccutanresa.blogg.se

2013-12-19 / 21:08:59
Anonym

Haha alltså detta är så jobbigt! Antar att vi alla är rätt unga och vill dricka, vilket gör det sjukt svårt att låta bli. Nu kan jag bara svara hur det är för min del, men jag försöker verkligen låta bli att dricka. Dricker långt ifrån varje helg vanligtvis, men nu under behandlingen vill jag inte dricka, men tillåter mig själv att dricka iaf ett glas vin/öl när det är ett speciellt tillfälle.

Dock drack jag något mer när jag hade årsdag med min kille och för min del kändes det inte bra i kroppen. Svårt att beskriva, men kombon medicin o alkohol var helt enkelt inte nice. Så för min del kommer jag avstå alkohol i mängder :)

Det är ju trots allt för en god sak o värt det! Så kämpa på o jag hoppas det går bra med er behandling!

Svar: Ja det är det verkligen! Jag försöker att låta bli att dricka de tillfällen då det egentligen är "onödigt", men jag dricker vin lite då och då och på nyår så tillät jag mig själv att faktiskt festa och för min del så tycker jag att det fungerar :)
Dock är det ju så att det är olika från person till person, så ingen kan ju svara för alla hur det fungerar med alkohol. Jag längtar bara till behandlingen är slut så att man slipper tänka på sådana här saker :) Men det är absolut värt det, det finns inget snack om den saken!

Tack, du med! Hoppas det går bra för dig också!
minroaccutanresa.blogg.se

2013-12-22 / 03:01:23
agnes igen

tack så jättemycket för ditt svar!! så fint att du lagt tid på det. Jag önskar dock att du skulle uppdatera bloggen nu! Vad hände? Snart börjar jag också skriva tror jag, det var verkligen så för mig också att sådana här bloggar hjälpte mig mycket i beslutet att börja käka medicinen. gott nytt år! kram!

Svar: Det var så lite så! Tycker det känns så bra att kunna hjälpa människor med det här! Det har varit så himla mycket att göra den senaste tiden så bloggen har blivit lidande, men nu ska jag försöka ta mig tillbaka igen!! God fortsättning, lite sent :) Kram!
minroaccutanresa.blogg.se

2014-01-03 / 01:16:17

Kommentera inlägget här:



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback