Min resa med Isotretinoin/Roaccutan

Dag 6 med Isotretinoin / Roaccutan

Imorgon har jag ju redan ätit Isotretinoin i en vecka, tiden går snabbt alltså. Jag äter 40 mg per dag, alltså 2 kapslar á 20 mg, vilket var det jag startade med första dagen också. Jag vet att många startar på en ännu mindre dos än så för att trappa upp långsamt, men min läkare sade att vi skulle göra såhär så jag hände med på det, haha.
 
Jag vet inte om jag har sagt det tidigare, men det är så himla skönt att slippa bry sig om vad man äter nu när jag slutat äta Tetralysal. Förut skulle man alltid tänka på när man hade tagit medicinen och om det hade gått tre timmar eller inte innan man fick äta eller dricka mejeriprodukter. Äntligen kan jag dricka mitt kaffe på morgonen utan att bry mig, fantastiskt. Nu när jag tänker efter har jag skrivit det här tidigare, haha sorry.
 
Jag tror i alla fall att några av biverkningarna är här nu, jag har så himla svårt att avgöra för det känns som att jag skulle kunna inbilla mig det jag känner bara för att jag vet att man kan känna så under behandlingen, men det är ju konstigt också, haha jag vet inte.. Hur som helst, jag tänkte lista upp det jag känt av än så länge:
 
  • Torr i ansiktet, herregud, det började igår och nu känns mitt ansikte som sandpapper efter jag tvättat det eller när jag vaknar på morgonen.. Tackar gudarna för mandeloljan!
  • Kliar faktiskt lite i hårbotten lite då och då, inget allvarligt direkt.
  • Torr hud på kroppen, inte speciellt mycket egentligen, men det kliar lite ibland.

 

Mer än så har nog faktiskt inte hänt än, mina läppar har känts ytterst lite torrare och det har jag kompenserat med ännu mer insmörjning, vilket jag började med redan första dagen i förebyggande syfte. Jag vägrar låta mina läppar bli förstörda, haha.. Locobase Repair använder jag på natten och ibland när jag känner att det behövs, och under dagen använder jag mitt älskade Naked Lips Kokos. Jag kan ju passa på att lista de produkter jag använder nu också:

 

  • Rengöring: Creamy Coconut Cleanser från Essential Care, köpt hos Naturisimo.
  • Återfuktning: Mandelolja och Majik Coconut Revival Cream, väntar just nu på Face Dream av Maria Åkerberg och hoppas på att den är lika fantastisk som jag föreställer mig, jag återkommer om det.
  • Till kroppen använder jag Propyless, den är ju inte naturlig, men jag har inte riktigt hunnit satt mig in i att hitta en kräm till kroppen som fungerar under behandlingen, så det får bli senare.

 

Det känns som att det går himla snabbt, började känna mig torrare i ansiktet igår och under dagen så var det helt plötsligt sjukt torrt, blää. Juste, igår kväll kliade min näsa också, torr den också alltså.




Kommentera inlägget här:



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback