Min resa med Isotretinoin/Roaccutan

5 månader med Isotretinoin / Roaccutan

Hallå där!
 
Livet rullar på som vanligt, behandlingen har gått så himla snabbt och jag förstår inte riktigt att det redan gått 5 månader snart.. Imorgon ska jag äntligen hämta ut min sista kartong med tabletter, vilket innebär att det är ca. 50 dagar kvar av behandlingen. Så himla skönt, men ändå lite ångestladdat, eftersom jag tycker att det står så himla still just nu.. Mina aktiva finnar är ju borta, men när jag slutar ta medicinen ska ju mina röda märken också vara borta och det är de ju inte än... Så jag hoppas verkligen att det kommer att hända på dessa 50 dagar, annars vet jag inte vad som händer, kanske får lov att förlänga behandlingen då? Men det hoppas jag verkligen inte..
 
Mina biverkningar är ungefär likadana som jag skrev i mitt förra inlägg. Det som stör mest just nu är väl mina otroligt torra ögon, det är inte så kul när man måste sitta och läsa hela dagarna, och att jag är så himla stel.. Efter en dag vid skrivbordet har jag ont överallt, speciellt nacken. Det har säkert med att göra att jag bara sitter still många dagar, men jag tror att medicinen gör det lite värre.
 
Har inbillat mig att hyn ser likadan ut som sist jag tog bilder, så jag tog nya idag för att peppa mig själv lite. Och man ser faktiskt liite skillnad i alla fall, vissa röda märken har bleknat. Dock känns det inte som att många har försvunnit, utan samma märken finns ju kvar fast blekare.. Men då kanske det inte är så lång tid kvar tills de försvinner helt? Jag försöker intala mig själv det.
 
Ca. 10 veckor in i behandlingen (förra gånger jag tog bilder)
 
Idag, 5 månader in i behandlingen.
 
 
 
 


pizzafejs.

Hej Alex! Skrev till dej i början av din behandling och måste säga att det ser sjukt bra ut på de sista bilderna! Jag har väntat med min behandling då jag pluggar till körkortet och är rädd för att jag inte kommer se när jag kör :S Men nu orkar jag inte vänta längre. imorgon börjar behandlingen. Jag ska köpa ett par solbrillor, tänker att det kanske gör det enklare. Jag är naturligt torr i ögonen ofta och blir lätt torr om händerna och läpparna så du kanske kan förstå min oro. Har du några bra tips till mej så här i början av behandlingen? vad visade sig hjälpa mest av fuktkrämer osv? (Jättetacksamförsvar) :x kramar från pizzafejset i gbg.

Svar: Hej! Tack så mycket, vad roligt att du tycker det!! Jaha okej, ja jag har faktiskt inte hört någon som haft problem med synen och det enda som hänt mina ögon är ju att de är torra och det hindrar ju inte mig från att varken läsa eller köra bil :)
Åh vad skönt att du har bestämt dig för att börja behandlingen!! Ja jag förstår det, jag är också ganska torr i ögonen ofta och väldigt torr om mina händer naturligt, men tycker ändå inte att medicinen har gjort det allt för hemskt, det har gått att hålla under kontroll. Det är ju så klart olika från person till person antar jag dock. Alltså i början av behandlingen är det väl ansiktet man blir torr i ganska snabbt, och där har mina räddare i nöden varit mandelolja och en ansiktskräm som heter Face Dream från Maria Åkerberg (naturliga ingredienser). I början använde jag mandeloljan själv och senare när jag blev lite torrare använde jag ansiktskrämen ovanpå oljan. Även Majik Coconut Revival Cream från Garden of Wisdom har jag använt, den krämen är underbar. Men när jag kände mig som torrast så tyckte jag inte att den var tillräckligt, dock använder jag den nu igen eftersom jag är lite mindre torr i ansiktet nu :)

Till läpparna finns det bara en sak jag kan tipsa om: Locobase Repair från Apoteket. Den hjälper torrheten på läpparna så bra så jag vet inte hur jag skulle klarat mig utan den. Eftersom det är en vit kräm som man gärna använder framför en spegel för att undvika vita fläckar och linjer runt läpparna så har jag använt ett naturligt läppcerat från Life-butiken under dagarna, men det märks verkligen efter några timmar att det inte fungerar eftersom man börjar känna hur läpparna är påväg att flagna när man gnider in ceratet. Men det fungerar helt ok under dagen, men när man sen kommer hem och får ha på Locobase så är det där flagnandet som bortblåst! Jag har inte haft några problem alls med mina läppar pga. det. :)

Hör av dig om du har fler frågor!
Kram!
minroaccutanresa.blogg.se

2014-04-01 / 16:07:23
A

Gud vad härligt, du är ju snart klar med kuren!

Svar: Ja det är så himla skönt! Tiden går såå snabbt!! :)
minroaccutanresa.blogg.se

2014-04-04 / 11:43:04
BLOGG: http://attintaroaccutan.blogg.se
isoanonym

Hej Alex

Jag har nu startat en blogg om iso.. tanken är att den ska fungera som en mötesplats för alla som ätit/äter eller fundera på att börja med iso. Jag kommer att dela med mig av mina erfarenheter av läkemedel samt tips och framför allt "pepptalk" till dem som känner sig nere! Jag hoppas att du vill sprida denna bloggen vidare till dina iso-läsare så vi alla kan samlas på samma sajt. Lycka till med din behandling. :)

Svar: Bra initiativ! Det ska jag absolut göra, har tänkt att skriva ett inlägg om andra bloggar inom en snar framtid! Tack detsamma :)
minroaccutanresa.blogg.se

2014-04-14 / 19:14:12
BLOGG: http://isoanonym.blogg.se
Anonym

Hejaheja vad duktig du är och vilket fantastiskt resultat! :) Hoppas verkligen att detta blir din sista låda!

Svar: Åh tack så jättemycket!! :) Det hoppas verkligen jag med... Skulle vara såå skönt!
minroaccutanresa.blogg.se

2014-04-22 / 22:33:17
BLOGG: http://roas.blogg.se
Anna

Hej!

Tack för dina inlägg!! Är så torr i ansiktet nu och är, efter att läst din blogg, intresserad av att övergå till naturliga krämer. Om jag ska köpa en kräm och en rengöring vilka skulle du tipsa om? Tänkte köpa mandelolja idag till en början.

Tvättade du ansiktet både morgon och kväll?

Jättetacksam för svar!!

Svar: Hej!
Men vad roligt! Jag har min favoritkräm Majik Coconut Revival Cream från Garden of Wisdom (www.gardenofwisdom.com), dock tycker jag att den i vissa fall inte är tillräckligt återfuktande när man går på denna behandling, annars helt fantastisk. En annan kräm jag använt när jag gått på behandlingen och varit väldigt torr är Face Dream från Maria Åkerberg, den är också helt fantastisk och väldigt fet. Rengöringar har jag testat lite olika och har nog två favoriter: Creamy Coconut Cleanser från Essential Care och Antibacterial Creamy Cleanser från Garden of Wisdom.

Jag varierar faktiskt lite med hur ofta jag tvättar ansiktet, men oftast bara på kvällen, på morgon smörjer jag bara in. Eftersom man blir så torr så känns det som att det räcker med att tvätta en gång om dagen. Men någon enstaka gång kan det bli så att jag tvättar på morgonen också.

Ha det bra! :)
minroaccutanresa.blogg.se

2014-10-02 / 08:57:50

Kommentera inlägget här:



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback